De illusies van roem: voor ieder van ons!

OK, dat begint een beetje overdreven. Er zijn miljoenen mensen op wie dit niet van toepassing is. Maar toch: onze moderne wereld heeft roem toegankelijk gemaakt voor duizenden. Vaak gaat het om roem voor een dag – maar door reality tv en youtube komen ongekend veel mensen opeens voor het voetlicht. Die mensen merken allemaal wat voor beroemdheden een vanzelfsprekendheid moet zijn: wat gezien wordt, is niet wat men leeft.

Om de een of andere reden (misschien een inzicht over gehouden aan mijn leven als dienaar van de koning van Frankrijk tijdens de Franse Revolutie?) wist ik als kind al dat ik nooit koningin zou willen worden. Ik wist dat een beroemdheid zijn beperkingen heeft. Miljoenen mensen kijken naar elke stap die je zet. Je moet er voor zorgen dat je er altijd op je best uit ziet. De roem brengt een deel van je leven opeens voor het voetlicht, maar de rest van je leven verandert niet echt.

Oprah liet dit laatst zien door met ons te delen waarom ze weer zoveel aangekomen is. Ze had een camera in haar woonkamer en deelde met de wereld hoe moeilijk het is geweest om op het podium te staan met een aantal van de fitste mensen ter wereld (Cher en Tina Turner) – terwijl ze wist dat ze zelf veel meer mee droeg. En dat ondanks alles wat zij doet om haar figuur te behouden. Voor haar is de weegschaal niet alleen persoonlijk: het is ook publiek.

In onze tijd is beroemdheid persoonlijk geworden. Oprah is hier een voorbeeld van: ze praat over een onderwerp dat miljoenen mensen in de VS en het Westen aangaat en heeft daarbij altijd ook haar eigen gevecht met overgewicht mee laten spelen. Die openheid bewonder ik. Reken maar niet dat de koning van Frankrijk in de 18de eeuw met zijn volk deelde hoe hij met zijn gewicht vocht.

Maar, paradoxaal genoeg, moet Oprah door hebben hoe effectief het is om haar persoonlijk verhaal te delen. Het is niet alleen dapper, maar ook goede marketing. Ze maakt op die manier hele goede televisie. Voor haar is het dus professioneel om persoonlijk te zijn. Het is bekend dat Oprah heel bewust om gaat met de grens tussen persoonlijk en privé. Ze weet precies wat ze wel en niet met de wereld wil delen. Dat vind ik getuigen van wijsheid.

Maandag schreef ik over online marketing en het ego. In dit stuk wil ik laten zien dat het verder gaat dan dat: de illusies van roem zijn relevant voor iedereen die in de moderne media een naam maakt. Weleens een video op youtube gezet die honderden reacties op riep? Dan weet je waar ik het over heb. Wie bij Paul de Leeuw geweest is weet het ook: directe bekendheid.

Die bekendheid komt met verleidingen. Zoals denken dat die roem je definieert. Ben je beroemd geworden door de manier waarop je een boer laat? Denk niet dat je alleen die boer bent. Beroemd geworden doordat je in Idols tweede geworden bent? Fantastisch: ik hoop dat dat het begin is van een professionele zangcarrière.

Maar het blijft maar een klein deel van wie je bent. En het blijft maar even bij het publiek hangen. Je leven gaat door. De rekeningen moeten nog steeds betaald worden. Je privé leven is nog even slecht (of goed) als voor je op tv kwam of online bekendheid kreeg. Zelfs als je je minuut in de spotlights kunt gebruiken om een volgende stap te zetten in je carrière, heb je alleen maar de deur open gekregen. Elke volgende dag in je bestaan als professioneel zanger moet je blijven bewijzen dat je het waard bent.

Maar dat maakt onderstaande video’s niet minder grappig.

Eén gedachte over “De illusies van roem: voor ieder van ons!”

  1. Katinka,
    Wat is een illusie.De definitie is.
    WAT MEN ZIET,ZIET MEN NIET HET IS ER NIET.
    De mens zit in een visuele illusie.Een veiligheidsklep.
    Tijd is ook een illusie.Definitie van tijd.
    Tijd is een organisatie in een bepaalde tijdcyclus,waarin men zichzelf bevindt om het te ordenen voor meer mag men het niet gebruiken.Ben je 40 jaar oud dan hebt je zoveel keer rond de zon gedraait.
    Groetjes Armand Vanbiervliet

Reacties zijn gesloten.